STATUT
„Esprit de corps”
Fundacji Szkolnej
II Liceum Ogólnokształcącego
Im. Romualda Traugutta
w Częstochowie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja pod nazwą „Esprit de corps” Fundacja Szkolna II Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Częstochowie, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Fundatora w osobie Erniewa Tomżyńskiego aktem założycielskim sporządzonym dnia 17 czerwca. 2024 r. w formie aktu notarialnego przed notariuszem Markiem Królakiem prowadzącym Kancelarię Notarialną w Częstochowie przy ulicy Kilińskiego 18/20 lok. 2, za Repertorium A nr 2125/2024, prowadzi działalność na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja posługuje się nazwą skróconą: Fundacja Szkolna Traugutta.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego (logo) i pieczęci wskazującej jej nazwę i siedzibę.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Częstochowa.
- Fundacja prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz współpracować z instytucjami zagranicznymi.
- Pierwotny tekst statutu Fundacji nadaje Fundator wraz ze sporządzeniem aktu założycielskiego. Sposób zmiany statutu Fundacji reguluje niniejszy statut.
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§2
- Fundacja realizuje zgodne z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej cele społecznie użyteczne, głównie z dziedziny oświaty i wychowania, lecz także rozwoju nauki, a poprzez swoje cele edukacyjne również z dziedziny kultury i sztuki.
2. Ministrem właściwym ze względu na zakres działania i główne cele Fundacji jest każdorazowy minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
3. Celem Fundacji jest:
– wspieranie bieżącej działalności II Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Częstochowie (opisywanego dalej w treści statutu skrótem „Liceum”),
– wspieranie uzdolnionych uczniów Liceum;
– wsparcie utrzymania nieruchomości i budynków, w których mieści się Liceum;
– promowanie Liceum, jego historii oraz działalności;
– wzmacnianie więzi pomiędzy obecnymi uczniami, absolwentami, obecnymi i byłymi nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi Liceum.
4. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
– organizację imprez okolicznościowych i cyklicznych na terenie Liceum i poza jego terenem;
– finansowanie lub współfinansowanie uzasadnionych wydatków ponoszonych przez Liceum i jego uczniów, w związku z jego bieżącą działalnością lub funkcjonowaniem;
– finansowanie lub współfinansowanie stypendiów oraz nagród rzeczowych dla uczniów Liceum.
5. Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych instytucji, osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
6. Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może:
– przystępować do projektów oraz programów unijnych i międzynarodowych;
– opracowywać i realizować na zlecenie osób trzecich projekty unijne;
– przystępować do organizacji krajowych i międzynarodowych
– przystępować do przedsięwzięć gospodarczych, kulturalnych, naukowych i innych.
Rozdział III
Majątek i przychody Fundacji
§3
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 750 (siedemset pięćdziesiąt złotych) oraz prawa majątkowe, środki pieniężne, nieruchomości i rzeczy ruchome otrzymane lub nabyte w czasie jej działania.
- Fundusz założycielski stanowią składniki majątkowe wniesione przez Fundatora w gotówce.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- Fundacja może ubiegać się o subwencje z funduszy strukturalnych.
- Dochody Fundacji pochodzą z darowizn, spadków i zapisów, subwencji, dotacji, grantów, odsetek bankowych, przychodów z majątku fundacji oraz ze zbiórek publicznych.
- Dochody z darowizn, spadków, zapisów i subwencji mogą być przeznaczone na wszelkie cele Fundacji, jeżeli darczyńcy, spadkodawcy lub podmioty finansujące nie zastrzegli inaczej.
- Dochody Fundacji mogą być użyte wyłącznie na realizację jej celów statutowych oraz na pokrycie bieżących kosztów administracji FundacJ1 1 Jej organów.
- Fundacja nie może:
– udzielać pożyczek Fundatorowi, członkom organów Fundacji, pracownikom Fundacji lub ich osobom bliskim,
– zabezpieczać swoim majątkiem zobowiązań Fundatora, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich,
– przekazywać majątku Fundacji na rzecz Fundatora, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
– wykorzystywać majątku na rzecz Fundatora, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika bezpośrednio ze statutowego celu Fundacji.
– dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą Fundator, członkowie jej organów lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.
- Osobami bliskimi Fundatora, członka organu Fundacji i pracownika Fundacji pozostają w rozumieniu statutu osoby, z którymi pozostają oni w związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu, wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonkowie rodzeństwa, rodzeństwo małżonków, małżonkowie wstępnych i zstępnych.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§4
1. Organami Fundacji są Zarząd Fundacji i Rada Fundacji.
2. Członkowie organów Fundacji mogą pobierać wynagrodzenie za udział w pracach tych organów.
3. Nie można łączyć funkcji w Zarządzie Fundacji i Radzie Fundacji.
ZARZĄD FUNDACJI
§5
- Zarząd Fundacji składa się z członków w liczbie od 3 do 5, powoływanych przez Radę
Fundacji, w głosowaniu tajnym, na czas nieokreślony.
- Działaniami Zarządu Fundacji kieruje Prezes Zarządu Fundacji.
- Prezes Zarządu Fundacji powoływany jest w głosowaniu tajnym przez Radę Fundacji, spośród członków Zarządu Fundacji.
4.Członkiem Zarządu Fundacji może być tylko osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych.
5.W skład Zarządu Fundacji nie może wchodzić osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
6.Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje na skutek:
– śmierci członka Zarządu
– odwołania członka Zarządu lub całego składu Zarządu przez Radę Fundacji;
– nie uzyskanie przez członka Zarządu absolutorium z wykonywania funkcji za poprzedni rok sprawozdawczy,
– złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady Fundacji;
– utraty pełnej zdolności do czynności prawnych,
– utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu, – skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
– innych okoliczności wynikających z przepisów prawa.
§6
- Zarząd Fundacji kieruje pracą Fundacji, odpowiada za realizację jej celów i podejmuje decyzje we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy w szczególności:
– reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
– kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
– przygotowywanie projektów zmian Statutu i ich uchwalanie;
– dostarczanie członkom Rady Fundacji, na ich wniosek, wszelkich dokumentów i wyjaśnień dotyczących Fundacji i jej działalności;
– sporządzanie rocznych sprawozdań, w tym sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności i przedkładanie ich Radzie Fundacji do zatwierdzenia;
– uchwalanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji;
– zarządzanie majątkiem Fundacji, z zastrzeżeniem S 7 statutu,
– przyjmowanie dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów;
– organizowanie działań służących realizacji celów statutowych Fundacji;
– przygotowanie projektu Regulaminu Zarządu Fundacji oraz przedłożenie go Radzie Fundacji do uchwalenia (stosuje się odpowiednio do zmian tego Regulaminu).
- Szczegółowy tryb pracy Zarządu Fundacji określa Regulamin Zarządu Fundacji, uchwalany przez Radę Fundacji.
- Zarząd Fundacji może powoływać komisje upoważnione do opiniowania wskazanych projektów podejmowanych przez Fundację. Zarząd Fundacji może zapraszać do udziału w pracach komisji osoby niezwiązane bezpośrednio z Fundacją lub Fundatorem.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał roku kalendarzowego.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji są zwoływane przez Prezesa Zarządu Fundacji lub upoważnionego przez niego członka Zarządu Fundacji. Posiedzenia nadzwyczajne mogą być zwoływane przez dwóch innych członków Zarządu Fundacji, działających łącznie.
- Prezes Zarządu Fundacji kieruje pracami Zarządu Fundacji i przewodniczy jego posiedzeniom.
- Zarząd Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych, o ile statut nie przewiduje inaczej. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu Fundacji.
- Dla ważności uchwał Zarządu Fundacji wymagane jest poinformowanie o posiedzeniu wszystkich jego członków.
- Z posiedzenia Zarządu Fundacji sporządza się protokół obejmujący, co najmniej listę obecnych na posiedzeniu, porządek obrad, podjęte uchwały i ewentualnie zgłoszone zdania odrębne.
- Zarząd Fundacji może podejmować na wniosek Prezesa Zarządu Fundacji uchwały w trybie obiegowym. Uchwała podejmowana w trybie obiegowym jest ważna, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu Fundacji otrzymali projekt uchwały. Brak oddanego głosu w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu uważa się za głos przeciwny podjęciu uchwały.
- Uchwały w trybie obiegowym nie mogą być podejmowane w sprawach personalnych, oraz zmiany Statutu.
- Zarząd Fundacji w terminie do 31 marca każdego roku składa właściwemu Ministrowi sprawozdania z działalności Fundacji.
§7
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji są upoważnieni dwaj członkowie Zarządu Fundacji działający łącznie.
- Na dokonanie czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu mieniem Fundacji wymagana jest zgoda Rady Fundacji wyrażona w formie uchwały.
- Za czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu mieniem Fundacji należy rozumieć w szczególności:
– czynności rozporządzające mieniem o wartości przekraczającej 100.000zł,
– nabycie lub zbycie nieruchomości.
RADA FUNDACJI
§8
1. Rada Fundacji składa się z 3 członków.
- W skład Rady Fundacji wchodzą:
– osoba aktualnie zatrudniona na stanowisku Dyrektora Liceum, a w przypadku braku osoby zatrudnionej na tym stanowisku — osoba aktualnie pełniąca obowiązki Dyrektora Liceum,
– osoba aktualnie pełniąca funkcję Przewodniczącego Rady Rodziców działającej przy
Liceum,
– osoba aktualnie pełniąca funkcję Prezesa stowarzyszenia zwykłego pod nazwą Stowarzyszenie Zwykłe Absolwentów Liceum im. Romualda Traugutta w Częstochowie.
- Członkiem Rady Fundacji może być tylko osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
- Członkiem Rady Fundacji nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Jeśli Dyrektor Liceum lub osoba pełniąca obowiązki Dyrektora Liceum nie może pełnić funkcji w Radzie Fundacji lub nie wyraża na to zgody, pozostali członkowie Rady Fundacji wybierają do swego składu w drodze kooptacji innego członka spośród osób z grona pedagogicznego Liceum zatrudnionych na czas nieokreślony.
- Jeśli Przewodniczący Rady Rodziców nie może pełnić funkcji w Radzie Fundacji lub nie wyraża na to zgody, pozostali członkowie Rady Fundacji wybierają do swego składu w drodze kooptacji innego członka spośród rodziców uczniów Liceum. Jeśli Rada Rodziców Liceum na pierwszym zebraniu w roku szkolnym (konstytuującym) w drodze uchwały wskaże osobę do pełnienia funkcji w Radzie Fundacji, pozostali członkowie Rady Fundacji dokonując wyboru w drodze kooptacji są związani wskazaniem zawartym w tej uchwale.
- Jeśli Prezes stowarzyszenia zwykłego pod nazwą Stowarzyszenie Zwykłe Absolwentów Liceum im. Romualda Traugutta w Częstochowie nie może pełnić funkcji w Radzie Fundacji lub nie wyraża na to zgody, pozostali członkowie Rady Fundacji wybierają do swego składu w drodze kooptacji innego członka spośród członków zarządu tego Stowarzyszenia. Jeśli Zarząd tego Stowarzyszenia w drodze uchwały wskaże osobę do pełnienia funkcji w Radzie Fundacji, pozostali członkowie Rady Fundacji dokonując wyboru w drodze kooptacji są związani wskazaniem zawartym w tej uchwale. W przypadku rozwiązania lub likwidacji Stowarzyszenia, pozostali członkowie Rady Fundacji wybierają do swego składu w drodze kooptacji innego członka spośród osób z grona pedagogicznego Liceum zatrudnionych na czas nieokreślony.
- Rodzic ucznia Liceum pełniący funkcję członka Rady Fundacji w sytuacji utraty przez jego dziecko statusu ucznia Liceum, może wykonywać swoją funkcję w Radzie Fundacji do pierwszego zebrania Rady Rodziców (konstytuującego) w kolejnym roku szkolnym.
- Rada Fundacji, w głosowaniu tajnym, wybiera ze swojego grona Przewodniczącego, który kieruje jej pracami.
- Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa na skutek:
– śmierci,
– odwołania przez uprawniony do tego podmiot,
– złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Prezesa Zarządu Fundacji,
– utraty pełnej zdolności do czynności prawnych, –
– utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu,
– skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
– innych okoliczności wynikających z przepisów prawa.
- Rada Fundacji pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji wyrażony w uchwale Zarządu Fundacji.
- Posiedzenia Rady Fundacji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na pół roku kalendarzowego.
- W posiedzeniach Rady Fundacji może brać udział z głosem doradczym Prezes Zarządu Fundacji lub upoważniony przez niego członek Zarządu Fundacji. W posiedzeniach Rady Fundacji mogą brać udział z głosem doradczym również inne osoby fizyczne lub przedstawiciele osób prawnych i organizacji społecznych zaproszone przez Przewodniczącego, chyba że pozostali członkowie Rady zgłoszą sprzeciw wobec ich udziału.
- Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych, o ile statut Fundacji nie przewiduje inaczej. W przypadku równej liczby głosów, decydujący jest głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
- Dla ważności uchwał Rady Fundacji wymagane jest poinformowanie o posiedzeniu wszystkich jej członków.
- Z posiedzenia Rady Fundacji sporządza się protokół obejmujący co najmniej listę obecnych na posiedzeniu, porządek obrad, podjęte uchwały i ewentualnie zgłoszone zdania odrębne.
- Rada Fundacji może podejmować na wniosek Przewodniczącego uchwały w trybie obiegowym. Uchwała podejmowana w trybie obiegowym jest ważna, jeżeli wszyscy członkowie Rady Fundacji otrzymali jej projekt. Brak oddanego głosu w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu uważa się za głos przeciwny uchwale.
- Uchwały w trybie obiegowym nie mogą być podejmowane w sprawach personalnych oraz opiniowania zmiany Statutu.
- Szczegółowy tryb pracy Rady Fundacji określa Regulamin Rady Fundacji, uchwalany przez
Radę Fundacji.
- Do uprawnień Rady Fundacji należy:
– powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji;
– powoływanie i odwoływanie Prezesa Zarządu Fundacji spośród członków Zarządu Fundacji, – –
– sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością Zarządu Fundacji;
– uchwalanie Regulaminu Rady Fundacji;
– uchwalanie Regulaminu Zarządu Fundacji;
– wyrażanie zgody na podjęcie przez Zarząd czynności przekraczających zwykły zarząd mieniem Fundacji,
-opiniowanie zmian Statutu Fundacji;
– propagowanie celów, dla których powstała Fundacja;
– inicjowanie kierunków działalności Fundacji;
– wyrażanie opinii o realizacji celów statutowych Fundacji i w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd Fundacji;
–opiniowanie wieloletnich i rocznych planów działania Fundacji;
– rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności i sprawozdań finansowych Fundacji.
Rozdział VI
Zmiany Statutu
§9
- Zmiana statutu następuje w drodze uchwały podejmowanej przez Zarząd Fundacji większością kwalifikowaną 4/5 głosów, w obecności co najmniej połowy składu organu.
- Zarząd Fundacji zobowiązany jest przedstawić projekt zmian statutu Radzie Fundacji. Rada Fundacji zatwierdza przedstawiony projekt w drodze uchwały, zwykłą większością głosów. 3. Zmiana Statutu Fundacji nie może polegać na zmianie celów Fundacji poprzez ich ograniczenie.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§10
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celu, dla którego została ustanowiona lub w przypadku wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
- Uchwałę w przedmiocie likwidacji podejmuje Zarząd Fundacji kwalifikowaną większością 4/5 głosów, w obecności co najmniej połowy składu organu.
- Jeśli Zarząd Fundacji w uchwale o likwidacji Fundacji nie wskaże likwidatorów, będą nimi dotychczasowi członkowie Zarządu Fundacji.
- Jeśli Zarząd Fundacji nie wskaże w uchwale o likwidacji Fundacji celu, na jaki ma zostać przekazany majątek pozostały po likwidacji, likwidatorzy przekażą cały ten majątek na rzecz Rady Rodziców działającej przy Liceum.
- W sprawach nieuregulowanych Statutem znajdują zastosowanie przepisy prawa powszechnie obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (z późniejszymi zmianami).